Sunday 28 August 2011

HIBURAN CARA ISLAM??

   Assalammualaikum wbt...
Alhamdulillah.. semakin hari, ana semakin rimas dgn cara ummat Islam berhibur..
  Dalam isu ini kebanyakan ulamak bercanggah pendapat... seperti sesetengah ulamak menyatakan tidak boleh mendengar dan bermain alatan muzik.. dan sesetengah ulamak pula mengatakan boleh.. boleh ini hanya tertumpu kepada lagu-lagu yang mendekatkan kita kepada Allah dan tidak mempunyai unsur-unsur syirik.. seperti lagu-lagu nasyid.. Tetapi semua ulamak telah mengambil kata sepakat.. bahawa hiburan cara Islam ialah HIBURAN YANG MENGIKUT SYARIAT ISLAM DAN TIDAK MELALAIKAN....

   Fenomena yang sedang berlaku di negara kita ialah fenomena KOREA... tak kiralah, lagu, drama, sampaikan rancangan yang hanya ditayangkan di Korea pun mereka sanggup tengok di YouTube... sanggup menghadap televisyen or computer asalkan boleh tengok artis2 kesayangan mereka menyanyi/berlakon.... masyaAllah... memang kebanyakan ummat Islam di negara kita sudah terkena demam Korea...

   ok... firstly saya nak mengkritik pasal drama, or apa yang dikeluarkan dari korea or mana2 negara sekalipun...
     1) Adakah anda yakin semua pelakon yang menjayakan cerita itu menutup aurat?? exp: pakai tudung dan menutupi dadanya, tak nampak kaki, betis, dan dll, dll,dll??
     2) Adakah anda yakin tak terjadinya maksiat yang DISENGAJAKAN oleh pelakon2 yang menjayakan cerita itu?? exp: memegang tangan, peluk, dan dll, dll, dll?? yang anda tengok tanpa rasa apa2??


   Pada pendapat anda?? bila kita tengok aurat org or maksiat yang dilakukan.. apa yang kita dapat.. pahala or dosa?? let's think?? :)

  ok... seterusnya pasal lagu2 yang sering kita dengar....
      1) Adakah penyanyi itu Islam??
      2) Adakah lagu yang kita dgr tu tak ada unsur2 syirik kepada Allah??
      3) Adakah lagu yang kita dengar 2 mendekatkan diri kita kepada Allah?
      4) Adakah lagu yang anda dengar itu tidak melalaikan??
      5) Cuba anda kira, dalam masa sehari tu, antara lagu dgn ayat al-Quran, yang mana anda dengar lagi banyak???

   Saya ulangi.. hiburan cara Islam adalah  Hiburan yang MENGIKUT SYARIAT ISLAM dan TIDAK MELALAIKAN... so.. let's think again?? :)

    Seterusnya.. saya nak ungkit sedikit tentang penyanyi perempuan... saya ada pernah terbaca hadith dari buku RISALAH FIKAH WANITA...
    "Barang siapa mendengarkan seorang biduanita (artis wanita), maka akan dituangkan ke dalam telinganya cairan timah"


   Pandangan ulamak Imam Syafi'e mengatakan bahawa suara wanita itu aurat, sama ada dikhuatirkan akan menimbulkan godaan atau tidak, ianya tetap haram.... Menurut para sahabat Syafi'e, dalam keadaan bagaimanapun tetap tidak boleh, meskipun  wanita itu tertutup auratnya atau terhalang di balik tabir..

 

No comments:

Post a Comment