Thursday 4 August 2011

SYARAT-SYARAT PAKAIAN MUSLIMAH...?

Assalammaulaikum wbt...
   alhamdulillah.. ana dah dapat 1 tajuk yang sesuai untuk jadi post terawal ana.. syarat-syarat pakaian muslimah.. baiklah.. seperti yang kita lihat fenomena yang agak lama menghantui muslimat di negara kita, ramai muslimah yang kurang menitikberatkan hal-hal menutup aurat nie.. ada muslimah yang memakai tudung.. tetapi berpakaian ketat, nipis, tudung tidak menutupi dada, baju berlengan pendek dan sebagainya.. malahan ada juga muslimah yang tidak memakai tudung, sehinggakan kadang-kadang kita sendiri tidak dapat membezakan sama ada mereka Islam atau tidak.... masyaAllah... semoga Allah membuka hati-hati mereka....
    adakah dengan pemakaian di atas sudah sempurna untuk menutup aurat kita?

   Allah S.W.T ada berfirman dalam surah Al-Ahzab ayat ke 59 yang maksudnya:
    "Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "hendaklah mereka menghulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka" yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenali, kerena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."


    Allah S.W.T juga ada berfirman:
     "Dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya."


    Allah Ta'ala juga melarang wanita berlagak dan mendedahkan kecantikan dalam firmannya surah Al-Ahzab ayat ke 33:
     "Dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah yang dahulu."


    Pendapat para ulama yang mengertikan "berpakaian tapi telanjang": berpakaian nipis sehingga warna kulit tetap ternampak., jadi apa ertinya memakai pakaian? jadi alasan apakah yang akan anda gunakan untuk tidak menutup aurat?
    syarat-syarat pakaian muslimah ialah:

  • menutupi seluruh badan selain yang sudah dikecualikan, yakni wajah dan 2 tapak tangan.
  • tidak ketat sehingga masih menampakkan bentuk tubuh yang ditutupinya.
  • tidak nipis sehingga warna kulit masih boleh dilihat.
  • tidak menyerupai pakaian lelaki
  • tidak berwarna warni sehingga menarik perhatian orang.
  • tidak menyerupai pakaian wanita kafir.
  • dipakai bukan dengan maksud mempamerkannya.
    dari syarat-syarat di atas, ana amat tertarik dgn pernyataan/syarat "tidak menyerupai pakaian lelaki".. semestinya ini dilarang dalam Islam. mari kita lihat sabda Rasulullah yang bermaksud.:
     "Dan dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w mengutuk lelaki yang berpakaian seperti wanita dan wanita yang berpakaian seperti lelaki." (Ahmad Abu Daud dan Nasa'i dan tokoh-tokoh hadith sahih)

     "Dan dari Abdullah bin 'Amr bin Al-Ash, bahawa dia pernah melihat wanita menyandang busur panah sambil berjalan seperti lelaki. maka berkatalah Abdullah: "pernah aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:"Bukanlah dari golongan kami wanita yang menyerupai lelaki."(Ahmad)



     begitu pula yang diriwayatkan dari Rasulullah s.a.w bahwa mengenai wanita yang menyerupai lelaki. baginda s.a.w bersabda yang maksudnya:
     "usir mereka dari rumahmu"(Syaukina menyebutnya dalam Nail Al-Authar)


    seperti yang kita lihat, ramai muslimah yang lebih gemar menggunakan seluar panjang yang menyerupai lelaki, tambahan pula seluar itu ketat dan tetap menggambarkan bentuk tubuh pakaiannya, bahkan merangsang kaum lelaki? ana merasakan bahawa mereka sebenarnya telah hilang keseimbangan berfikir.. apa baiknya dengan memakai seluar seperti itu? bukankah dengan itu terlepas terlepas dari tabiat kewanitaanya dan kelihatan semakin hodoh? ana juga tak nafikan bahawa bagi muslimah mereka juga berfikir dapat terpelihara dari gangguan kaum adam... tetapi kalau niatnya memang benar agar lebih menarik/cantk... maka yang tertarik adalah kaum adam yang rosak pula... yang tak tahu keutamaan, kesopanan dan perasaan yang luhur..
    mahukah kita sebagai muslimah dimiliki jejaka yang rosak?? semestinya tidak bukan? oleh itu, peliharalah aurat kita yakni menutup seluruh tubuh kecuali wajah dan 2 tapak tangan.. di sini ana nak ingatkan, Islam menuntut untuk menutup aurat, bukan membalut aurat...
    semoga dengan apa yang ana kongsikan dapat membantu kaum muslimah yang semakin rosak dan terlalu terikut-ikut dengan budaya barat.. sabda Rasulullah s.a.w"

     "janganlah kamu menyerupai kaum lain, nescaya kamu tergolong dalam kaum itu"


  berfikir sejenak...
selangkah mendekati Allah SWT..
insyaAllah....

No comments:

Post a Comment